مجله

انژکتور در مقابل کاربراتور در موتورسیکلت، کدام‌یک بهتر است؟

انژکتور در مقابل کاربراتور در موتورسیکلت،کدام یک بهتر است؟

انژکتور و کاربراتور هر دو به‌عنوان تأمین‌کننده سوخت موتور عمل می‌کنند، درحالی‌که کاربراتور هوا و سوخت را در آن مخلوط می‌کند و مخلوط را به موتور می‌رساند، انژکتور سوخت مستقیماً سوخت را به داخل موتور می‌پاشد. میزان عرضه سوخت نیز به دلیل مکانیسم‌های مختلف استفاده‌شده در این قطعات متفاوت است.

انژکتور سوخت در مقابل کاربراتور، کدام‌یک در موتورسیکلت بهتر است؟
انژکتورهای سوخت به دلیل توان خروجی بالا، سرعت موتور، راندمان سوخت و آلایندگی کم، عملکرد بهتری دارند.

از طرف دیگر کاربراتورها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، به‌راحتی قابل تعویض هستند و مقرون‌به‌صرفه هستند. اگر می‌خواهید عملکرد بالا داشته باشید، انژکتور سوخت بهترین است؛ و اگر بودجه کمی دارید، کاربراتور گزینه ارجح است.

قبل از بحث در مورد ویژگی‌های عملکرد انژکتور سوخت و کاربراتور، اجازه دهید ابتدا نحوه عملکرد این قطعات در موتورسیکلت را درک کنیم.

 

اگر فرصت کافی برای مطالعه این مقاله ندارید ،‌میتوانید فایل صوتی (پادکست) آن را گوش دهید:

 

 


تفاوت بین کاربراتور و انژکتور سوخت

در کاربراتور هوا و سوخت باهم مخلوط می‌شوند و سپس مخلوط از کاربراتور وارد موتور می‌شود.

در یک انژکتور سوخت، هوا و سوخت تنها پس از ورود به موتور که در آن سوخت توسط انژکتور سوخت به داخل موتور پاشیده می‌شود، مخلوط می‌شوند.

کاربراتور روی اتصالات و اجزای مکانیکی کار می‌کند. نسبت هوا به سوخت موردنظر به‌صورت دستی تنظیم می‌شود و اجزای مکانیکی مخلوط هوا و سوخت را بر اساس نسبت تنظیم‌شده توسط اپراتور کنترل می‌کنند.

انژکتور سوخت توسط یک ECU (واحد کنترل الکترونیکی) کنترل می‌شود که میزان سوختی که باید به موتور پاشیده شود و درواقع نسبت هوا به سوخت در موتور را تعیین می‌کند. این نسبت بر اساس داده‌هایی که ECU از چندین حس‌گر به دست آورده است، تعیین می‌شود.

این حس‌گرها شامل حس‌گر موقعیت دریچه گاز، حس‌گر موقعیت میل‌لنگ، حس‌گر موقعیت میل بادامک و غیره هستند. این حس‌گرها اطلاعات را به‌طور مداوم به ECU ارسال می‌کنند و ECU نسبت را به‌صورت دینامیکی بر اساس بار موتور، سرعت، شرایط سواری، دمای موتور، پاسخ دریچه گاز و غیره تعیین می‌کند. همه این‌ها به‌صورت خودکار و الکترونیکی کنترل می‌شوند. نسبت هوا به سوخت به‌صورت دستی تنظیم نمی‌شود و به‌صورت دینامیکی توسط ECU کار می‌کند.

 

عملکرد در برابر پارامترهای مختلف

اکنون‌که تفاوت عملکرد این دو مؤلفه را درک کردیم، اجازه دهید عملکرد آن‌ها را در برابر پارامترهای مختلف موردبحث قرار دهیم. پارامترهای در نظر گرفته‌شده در اینجا عبارت‌اند از: راندمان سوخت، عملکرد موتور، تعمیر و نگهداری و تعمیر، استارت سرد، جایگزینی، دوام، آلایندگی و هزینه.

 

  • راندمان سوخت

ازآنجایی‌که کاربراتور مقدار مشخصی سوخت را بر اساس تنظیم آن با مخلوط هوا و سوخت مخلوط می‌کند، هیچ تنظیم نسبت دینامیکی انجام نمی‌شود.

بااین‌حال، در انژکتورهای سوخت، ECU به‌طور منظم نسبت را با تغییر میزان سوخت ورودی به موتور بر اساس اطلاعاتی که از حس‌گرهای خود دریافت می‌کند، تغییر می‌دهد.

درنتیجه، مدیریت سوخت در دستگاه‌های تزریق سوخت به‌مراتب بهتر است؛ و ازاین‌رو، راندمان سوخت بالاتر از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

  • عملکرد موتور

قدرت خروجی در موتورسیکلت‌های دارای سیستم انژکتور سوخت در مقایسه با موتورسیکلت‌های کاربراتوری بهتر است. خروجی بیشتر برای همان دور در دقیقه باعث سرعت بیشتر موتورسیکلت‌های دارای سیستم انژکتور سوخت می‌شود.

  • تعمیر و نگهداری و تعمیر

کاربراتورها بر اساس یک سیستم مکانیکی کار می‌کنند. حتی سوارکاری که در تعمیر موتور حرفه‌ای نیست، می‌تواند تعمیر، تعمیر و تنظیم کاربراتور را انجام دهد.

بااین‌حال، انژکتور سوخت نسبتاً یک سیستم جدید است. به آن اضافه کنید، اجزای ECU متصل به آن‌که پاشش سوخت به داخل موتور را کنترل می‌کند – همه‌چیز را پیچیده‌تر می‌کند.

سیستم تزریق بسیار پیچیده‌تر است و یک موتورسوار معمولی نمی‌تواند به‌راحتی آن را اداره کند. تعمیر و نگهداری باید توسط متخصصین در مراکز خدمات موتوری انجام شود.

بنابراین، به این دلایل، کاربراتورها برای تعمیر و نگهداری در مقایسه با انژکتورهای سوخت بسیار آسان‌تر هستند.

  • شروع سرد

در آب‌وهوای سرد، راه‌اندازی موتورسیکلت‌های کاربراتوری بسیار دشوار است. حتی اگر چوک را روشن کنید، موتورسیکلت گاهی روشن نمی‌شود.

این مشکل در موتورهای کاربراتوری و موتورسیکلت‌های انژکتوری بسیار کم شایع‌تر است. استارت سرد در موتورسیکلت‌های دارای انژکتور سوخت اصلاً مسئله‌ای نیست.

  • جایگزینی

کاربراتورها فاقد هرگونه قطعه الکترونیکی هستند.

این عدم ارتباط با قطعات الکترونیکی باعث می‌شود که به‌راحتی آن‌ها را از موتورسیکلت جدا کرده و با یک قطعه جدید جایگزین کنید. هر زمان‌ که کاربراتور شما آسیب دید، می‌توانید به‌راحتی آن را نزد مکانیک خود ببرید و کاربراتور جدید را جایگزین کنید.

از طرف دیگر انژکتورهای سوخت ECU کنترل می‌شوند و قطعات الکترونیکی زیادی به آن متصل شده‌اند. این ارتباط با قطعات الکترونیکی و ECU باعث می‌شود انژکتور سوخت جزء سختی برای تعویض در موتورسیکلت باشد. هر زمان ‌که انژکتور سوخت شما آسیب دید، باید آن را به مرکز خدمات موتورسیکلت یا مکانیک متخصص ببرید تا انژکتور سوخت را با یک انژکتور جدید تعویض کنید.

درحالی‌که تعویض انژکتورهای سوخت ممکن است باگذشت زمان آسان‌تر شود، در حال حاضر کاربراتورها به‌مراتب راحت‌تر از موتورسیکلت خارج می‌شوند و آن را با یک قطعه جدید جایگزین می‌کنند.

  • ماندگاری

بین کاربراتور و انژکتور سوخت تفاوت زیادی در طول عمر و دوام آن‌ها وجود ندارد. اگر موتورسیکلت را با سرویس‌های منظم نگهداری کنید، هر دو مؤلفه دوام بیشتری خواهند داشت.

برخی افراد استدلال می‌کنند که اگر موتورسوار به‌درستی از موتور مراقبت نکند و بدون هیچ‌گونه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سوار شود، انژکتورهای سوخت زیاد دوام نمی‌آورند. بااین‌حال، همین استدلال برای کاربراتورها نیز صادق است. درواقع، اگر موتور خود را به‌خوبی نگهداری نکنید، فقط کاربراتورها یا انژکتورهای سوخت نیستند، تقریباًهمه قطعات آسیب‌پذیرتر هستند.

  • انتشارات و آلایندگی

انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند مونواکسید کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسید نیتروژن، هیدروکربن و سایر گازهای گلخانه‌ای برای محیط‌زیست مضر هستند.

دولت و نهادهای نظارتی به‌طور فزاینده‌ای محدودیت‌هایی را بر موتورسیکلت‌های با انتشار کربن بالا اعمال می‌کنند؛ بنابراین، برای موتورسیکلت‌های مدرن مهم است که آلاینده‌های خروجی از اگزوز را تا حد امکان کم کنند.

موتورسیکلت‌های تزریق سوخت به‌مراتب بهتر از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در اینجا هستند. این به این دلیل است که موتورسیکلت‌های تزریق سوخت به‌طور مداوم مخلوط هوا و سوخت را بر اساس پارامترهای موتور و سواری به سطوح بهینه تغییر می‌دهند. درنتیجه، سوخت غیرضروری کمتری در سوخت وجود دارد که در مقایسه با موتورسیکلت‌های کاربراتوری منجر به انتشار کمتری می‌شود.

  • هزینه

هر جزء مرتبط با کاربراتور در مقایسه با اجزای یک سیستم انژکتور سوخت کم‌هزینه است. این اختلاف هزینه به دلیل بهبود فناوری در انژکتورهای سوخت ساده است که هزینه تولید بالاتری را می‌طلبد.

بنابراین، اگر هدف شما این است که با فدا کردن سایر پارامترهای عملکرد، قطعات ارزان را به دست آورید، سیستم کاربراتور برای شما بهترین کار را دارد.

 

نتیجه‌گیری: کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟

اگر به دنبال عملکرد بالا در موتورسیکلت خود هستید، انژکتورهای سوخت برای شما مناسب هستند. انژکتورهای سوخت توان خروجی بالا، سرعت موتور، راندمان سوخت و آلایندگی کم را ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر کاربراتورها با هزینه کم، نیاز به حداقل تعمیر، تعویض آسان و مقرون‌به‌صرفه دارند.

اگر به دنبال عملکرد بالا هستید، انژکتور سوخت جایگزین ترجیحی است؛ و اگر بودجه کمی دارید، می‌توانید کاربراتور را انتخاب کنید.

امیدواریم ای مطالعه این نوشتار لذت برده باشید و برایتان مفید واقع شود. چنانچه در این خصوص پرسشی داشتید کارشناسان آسیاموتوپارتز آماده شنیده صدای شما و یا دریافت پیام و پاسخگویی به آن می‌باشند.

‫4/5 ‫(1 نظر)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =