مجله

آیا روغن‌موتورسیکلت و ماشین یکسان است؟

آیا روغن موتورسیکلت و ماشین یکسان است؟

همیشه دوست داشتم سعی کنم از روغن‌موتور سیکلت در ماشین استفاده کنم و بالعکس؛ اما پس از کمی تحقیق، به‌سرعت متوجه شدم که این چه اشتباهی بوده است!

روغن‌موتور سیکلت و ماشین یکیه؟ روغن‌موتورسیکلت و روغن ماشین اصلاً یکسان نیستند و نباید تعویض شوند. استفاده از روغن‌موتورسیکلت در خودرو یا روغن خودرو در موتورسیکلت به اجزای گیربکس خودرو آسیب می‌رساند و عملکرد موتور کاهش می‌یابد.

بیایید در مورد ویژگی‌های روغن‌موتورسیکلت و روغن ماشین بحث کنیم.

 

اگر فرصت کافی برای مطالعه این مقاله ندارید ،‌میتوانید فایل صوتی (پادکست) آن را گوش دهید:

 


روغن‌موتور سیکلت

روغن‌موتور سیکلت برای روان کاری و همچنین خنک کردن موتور و اجزای گیربکس استفاده می‌شود.

در حال حاضر، ازآنجایی‌که روغن‌موتور سیکلت برای روان کاری اجزای گیربکس همراه با موتور نیز استفاده می‌شود، روغن باید دارای خواص اصطکاکی کمی بالاتر باشد. خواص اصطکاک بالاتر به‌ویژه برای روان کاری کلاچ موردنیاز است.

درنتیجه، روغن‌موتورسیکلت در مقایسه با روغن خودرو دارای سطوح ویسکوزیته بالاتری است.

با توجه به خواص اصطکاکی، اگر روغن ویژگی‌های اصطکاکی بالاتری داشته باشد، عملکرد کلاچ بالا خواهد بود، اما به قیمت بازده سوخت پایین.

از طرف دیگر، اگر ویژگی‌های اصطکاکی روغن کم باشد، راندمان سوخت بالا خواهد بود اما کلاچ در اوج عملکرد خود نخواهد بود.

روغن‌موتورسیکلت، باید هر دو را متعادل کند، زیرا از یک روغن برای موتور و همچنین گیربکس استفاده می‌شود. روغن خودرو چون فقط برای موتور استفاده می‌شود این مشکل را ندارد.

به همین دلیل است که روغن‌موتورسیکلت در مقایسه با روغن خودرویی که سطح اصطکاک پایینی دارد، خواص اصطکاک متعادلی دارد.

 

روغن ماشین

روغن خودرو به فقط عنوان روان کننده برای قطعات موتور استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که این روغن برخلاف موتورسیکلت‌ها برای گیربکس استفاده نمی‌شود، روغن حاوی اصلاح‌کننده‌های اصطکاک برای بهبود مسافت پیموده شده و مصرف سوخت است.

روغن خودرو در مقایسه با روغن‌موتورسیکلت دارای سطوح ویسکوزیته کمتری است زیرابه سطوح اصطکاک بالایی نیاز ندارد.

روغن خودرو همراه با اصلاح‌کننده‌های اصطکاک حاوی مقادیر زیادی مواد افزودنی شوینده نیز در آن‌ها هست. افزودن مواد شوینده باعث افزایش محتوای سوخته در روغن می‌شود.

 

آیا روغن‌موتور سیکلت و ماشین یکسان است؟

روغن‌موتور سیکلت هم موتور و هم جعبه‌دنده را روغن‌کاری می‌کند و هم مانند یک مایع خنک‌کننده عمل می‌کند. روغن‌موتور سیکلت دارای ویسکوزیته بالاتر و ویژگی‌های اصطکاک کمی بالاتر خواهد بود.

از طرف دیگر روغن ماشین فقط برای روغن‌کاری موتور استفاده می‌شود. روغن خودرو دارای سطوح ویسکوزیته کمتر و اصطکاک کم در آن خواهد بود.

روغن‌موتورسیکلت و روغن ماشین یکسان نیستند و نباید یکی به‌جای دیگری استفاده شوند.

استفاده از روغن‌موتورسیکلت در خودرو باعث کاهش عملکرد موتور و راندمان سوخت خودرو می‌شود و حتی می‌تواند به گیربکس آسیب برساند.

به‌طور مشابه، استفاده از روغن خودرو در موتورسیکلت به گیربکس آسیب می‌رساند و کلاچ خیس به‌درستی کار نمی‌کند و درنتیجه منجر به عملکرد ضعیف می‌شود.

 

تفاوت بین روغن‌موتور سیکلت و روغن ماشین

یک روغن‌موتورسیکلت و یک روغن خودرو ویژگی‌های کاملاً متفاوتی دارند. برای مقایسه دقیق بین روغن خودرو و روغن‌موتور سیکلت، این پارامترها را توضیح داده‌ایم:

  • روغن‌کاری
  • خنک‌کننده
  • ویسکوزیته
  • سطح اصطکاک

بیایید هر یک از این پارامترها را یک‌به‌یک موردبحث قرار دهیم.

 

روغن‌کاری

این‌یکی از پارامترهایی است که در آن روغن‌موتور سیکلت و روغن خودرو یکسان است. هر دو روغن برای روان کاری قطعات موتور خودروهای مربوطه خودساخته شده‌اند.

بااین‌حال، یک تمایز کوچک وجود دارد. از روغن‌موتور سیکلت برای روان کاری موتور و گیربکس استفاده می‌شود. از طرف دیگر روغن ماشین فقط برای موتور استفاده می‌شود. از روغن جداگانه‌ای برای گیربکس استفاده می‌کند.

 

خنک‌کننده

انتظار می‌رود که یک روغن‌موتور سیکلت همراه با روان کاری اجزای موتور را خنک کند.

این در حالی است که موتورسیکلت‌ها دارای سیستم خنک‌کننده جداگانه هستند. همیشه انتظار می‌رود که روغن‌موتور با گرفتن گرما از اجزای موتور مقداری خنک‌کننده انجام دهد.

اما انتظار نمی‌رود روغن خودرو موتور را خنک کند زیرا خودروها دارای سیستم خنک‌کننده قوی هستند. وظیفه روغن روغن‌کاری موتور است.

مطمئناً روغن خودرو به خنک کردن قطعات موتور کمک می‌کند. بااین‌حال، لازم نیست و ماشین به‌خوبی کار می‌کند زیرا سیستم خنک‌کننده آن قطعات موتور را به‌طور کامل خنک می‌کند.

 

ویسکوزیته

این‌یک جنبه بسیار مهم است که باید هنگام استفاده از روغن‌موتور در وسیله نقلیه خود به آن توجه کنید.
حتی در روغن‌های موتورسیکلت و خودرو نیز بر اساس درجه‌های ویسکوزیته، درجات مختلفی از روغن وجود دارد.

هنوز به یاد دارم که از روغنی با درجه متفاوت از روغن توصیه‌شده در موتورسیکلت خود استفاده کردم و مجبور شدم روغن را کاملاً تخلیه کنم.

به‌طورمعمول، روغن‌موتور سیکلت ویسکوزیته بیشتری نسبت به روغن خودرو دارد. موتورسیکلت‌ها به سطوح ویسکوزیته بالاتری نیاز دارند تا عملکرد کلاچ مرطوب و عملکرد گیربکس را متعادل کنند.

روغن‌های خودرو ویسکوزیته کمتر را ترجیح می‌دهند تا انتقال قدرت نرم‌تر و عملکرد بهتر موتور را ارائه دهند.

 

سطح اصطکاک

روغن‌های موتورسیکلت دارای خواص اصطکاک بالاتری خواهند بود، زیرا باید بازده سوخت و عملکرد کلاچ مرطوب را متعادل کنند.

از سوی دیگر، روغن‌های خودرو دارای سطوح اصطکاک کمتری هستند تا حداکثر مسافت پیموده شده و راندمان سوخت را فراهم کنند.

به‌طورکلی، ویژگی‌های اصطکاک در روغن‌موتورسیکلت بیشتر از روغن خودرو است.

 

نتیجه‌گیری:

  • آیا روغن‌موتور سیکلت در ماشین کار می‌کند؟
    • اول اینکه موتورسیکلت‌ها از روغن یکسانی هم برای موتور و هم برای گیربکس استفاده می‌کنند. بااین‌حال، اتومبیل‌ها به روغن‌های کاملاً متفاوتی نیاز دارند.
      دوم اینکه روغن‌موتور سیکلت در مقایسه با روغن خودرو دارای ویژگی‌های ویسکوزیته و اصطکاک بالاتری است. اگر از روغن‌موتور سیکلت به‌عنوان جایگزین روغن خودرو استفاده شود، به دلیل ویسکوزیته بالای روغن‌موتورسیکلت، راندمان سوخت خودرو به‌شدت کاهش می‌یابد.
    • سوم، استفاده از روغن‌موتور سیکلت در خودرو، عملکرد انتقال موتور را کاهش می‌دهد.

به دلیل چنین سطوح اصطکاک بالایی در روغن‌موتور سیکلت، ممکن است خودرو در حین کار با گیربکس قفل شود. این به‌طورجدی عملکرد خودرو را مختل می‌کند و می‌تواند به گیربکس نیز آسیب برساند.

 

  • آیا روغن خودرو در موتورسیکلت کار می‌کند؟
    • همان‌طور که روغن‌موتور سیکلت را نمی‌توان در خودرو استفاده کرد، برعکس، روغن خودرو را نیز نمی‌توان در موتورسیکلت استفاده کرد.
    • این به این دلیل است که روغن خودرو دارای ویسکوزیته کمتر و درنتیجه اصطکاک پایینی است. این اصطکاک کم به روان کاری مناسب کلاچ مرطوب کمکی نمی‌کند زیرا برای کلاچ خیلی لغزنده خواهد بود. درنتیجه، در صورت استفاده از روغن خودرو در موتورسیکلت، کلاچ آن‌طور که لازم است کار نخواهد کرد.
‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =