مجله

چگونه زنجیر موتورسیکلت خود را تنظیم کنید

چگونه زنجیر موتورسیکلت خود ر تنظیم کنید

موتورسیکلت شما مانند هر خودروی دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. بی‌توجهی منجر به سایش بی‌مورد می‌شود و در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به آسیب شود.

بررسی زنجیر موتورسیکلت کاری است که باید به‌طور منظم انجام شود. خوشبختانه، اساساً در بین موتورسیکلت‌ها یکسان است و یادگیری آن آسان است.

با چند ابزار ساده و حدود نیم ساعت، می‌توانید زنجیر را خودتان بررسی کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید.

 

اگر فرصت کافی برای مطالعه این مقاله ندارید ،‌میتوانید فایل صوتی (پادکست) آن را گوش دهید:

 

نحوه تنظیم زنجیر موتورسیکلت

  • برنامه‌ریزی

اولین قدم در هر شغلی برنامه‌ریزی است. درباره موتورسیکلت خود تحقیق کنید و ابزار موردنیاز خود را شناسایی کنید. معمولاً چند آچار و روغن و …

  • برپایی

هنگامی‌که ابزارهای خود را جمع کردید، محل کار خود را آماده کنید. برای کار کردن به یک سطح صاف و یک ناحیه روشن در اطراف چرخ عقب نیاز دارید. همچنین داشتن چیزی نرم برای زانو زدن مفید است.

بهتر است موتورسیکلت را روی پایه‌ای قرار دهید تا مسلط‌تر باشید.
هنگامی‌که موتورسیکلت بالا آمد، یک‌بار زنجیر خود را سریع بچرخانید تا بازی یا چسبندگی آن را بررسی کنید. اکنون زمان خوبی است که زنجیر را روغن‌کاری کنید.

با موتورسیکلت روی پایه، دسترسی بسیار بهتری به زیر موتورسیکلت و توانایی بازرسی کل لاستیک عقب بدون حرکت موتورسیکلت خواهید داشت.

 

  • شل شدن

مقدار صحیح فاصله زنجیر تا بازوی موتور معمولاً روی بازوی چرخشی بالای زنجیره چاپ می‌شود و با قرار دادن نوار روی بازو و خواندن فاصله بین این دو، می‌توان آن را با یک متر اندازه‌گیری کرد. به خاطر داشته باشید که درحالی‌که روی پایه قرار دارید، وزنی در قسمت عقب موتورسیکلت شما وجود ندارد. این بدان معنی است که کمی بیشتر ازآنچه که توصیه می‌شود آن را شل کنید.

سپس مهره اکسل عقب (قرمز) و مهره قفل (بنفش) را بازکنید. این روند را در سمت دیگر موتورسیکلت نیز تکرار کنید. هنگامی‌که مهره‌های قفلی را باز می‌کنید، مهره‌های تنظیم (آبی) را با یک آچار دیگر ثابت نگه‌دارید تا از تغییر ناخواسته کشش زنجیر جلوگیری کنید.

  • تنظیم

با شل شدن اکسل و مهره‌های قفل، می‌توانید شروع به تنظیم زنجیر کنید. چرخاندن تنظیم‌کننده‌ها در جهت عقربه‌های ساعت باعث سفت شدن زنجیر و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت آن را شل می‌کند.

با چرخاندن تنظیم‌کننده‌ها، کل چرخ را به سمت بالا و پایین می‌برید، بنابراین حرکت آن‌ها به‌تدریج و به‌طور مساوی در دو طرف موتورسیکلت ضروری است. من معمولاً قبل از بررسی مجدد تنش و ادامه دادن در صورت لزوم، یک‌چهارم چرخش در هر طرف انجام می‌دهم.

  • سفت کردن

چرخ را بچرخانید و مطمئن شوید که آزادانه حرکت می‌کند، مقداری مقاومت وجود خواهد داشت، اما باید بتواند حداقل برای چند دور بدون کمک بچرخد.

تلورانس‌های موتورسیکلتتان را بررسی کنید (معمولاً برچسب‌هایی روی بازوی چرخشی وجود دارد، اما اگر برچسب‌ها وجود نداشته باشند، با یک جستجوی سریع در گوگل، دفترچه راهنمای موتورسیکلت شمارا نشان می‌دهد).

 

معمولاً در این مرحله ایده خوبی است که همه‌چیزهایی را که در طول کار شل کرده‌اید، سفت کنید. همان آچارهای قبلی را بگیرید و مهره‌های قفلی را روی هر یک از بازوها محکم کنید.

  • پایان شیرین.

اکنون‌که همه‌چیز خوب و سفت است و قرار نیست بیفتد، می‌توانید موتورسیکلت را پایین بیاورید. اکنون‌که وزن به سیستم بازگشته است، کشش زنجیر را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که همه‌چیز در یک هماهنگ است.

 

نتیجه‌گیری:

مراقب وضعیت زنجیر خود باشید. بسیار مهم است.

تنظیم زنجیر تنها یکی از بسیاری از کارهای معمولی است که باید با موتورسیکلت انجام شود و در ابتدا مرموز و پیچیده به نظر می‌رسد. بااین‌حال، زمانی که کمی روغن روی دست خود بگیرید، به‌سرعت متوجه خواهید شد که بیشتر مشاغل نسبتاً ساده و پرسود هستند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دو =