مجله

نکاتی برای موتورسواری در زمستان

نکاتی برای موتورسواری در زمستان

موتورسواری در هوای سرد میتواند تجربه ای هیجان انگیز باشد و البته نیاز به مهارت بیشتری دارد.در این نوشتار گروه تحریریه سایت آسیاموتوپارتز تلاش میکند نکات مهمی درباره موتور سواری در هوای سرد و مخصوصا زمستانی را تقدیم کند تا بهترین استفاده را از سواری در پاییز و زمستان داشته باشید.

 

این مقاله دارای فایل صوتی (پادکست) میباشد.

 

 


خطرات موتورسواری زمستانی را درک کنید

ایمن بودن یک موتورسیکلت‌سوار به آموزش، دانش، مهارت، تجهیزات و مدیریت ریسک بستگی دارد. درحالی‌که بسیاری از افراد ، موتورسیکلت‌سواری را به‌عنوان یک ورزش کم تأثیر از فیزیک بدنی میدانند، اما درواقع به سطح مناسبی از آمادگی جسمانی، قدرت و سلامتی خوب نیاز دارد.

بیایید به برخی از خطرات موتور سواری که باید آنها را مدیریت کنید نگاه کنیم:

 

سرعت:
به‌طورکلی، شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید. کاهش سرعت به شما زمان بیشتری می‌دهد تا به ترافیک در حال تحول و خطرات جاده‌ای که در مقابل شماست پاسخ دهید. یکی دیگر از مزایای کاهش سرعت، کاهش فاصله توقف است، به‌خصوص زمانی که ترمز در زمستان مشکل بزرگی است.

 

شرایط جاده:
خطرات سطحی در زمستان به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. یخ بستن آب های راکد را در هرجایی که سطح جاده ممکن است در نقطه یخبندان یا زیر صفر باشد، باید انتظار داشت. یخبندان صبحگاهی، اگرچه بیشتر قابل‌مشاهده است، هنوز هم بسیار نرم است. از یخ، یخبندان و مکان‌هایی که احتمال یخ بستن دارند دوری کنید. نمک جاده، شن و ماسه یا خاکستر نیز می‌توانند جمع شوند و لغزنده شوند و باعث از دست دادن قدرت ترمز شما شوند. به دلیل تغییرات دما، چاله‌ها – همراه با یخبندان – ایجاد می‌شوند و برف‌روب‌ها می‌توانند در جاده‌ها گیر بیفتند و باعث ایجاد تله‌ها و زباله‌ها در لبه شوند.

 

دید:
این به دو جنبه کاربردی تقسیم می‌شود:

دیدن: دیدن مسیر و اشیا جلو می‌تواند به شما در مدیریت افزایش خطرات سطحی و تغییرات ناگهانی در ترافیک کمک کند. دیدن زودتر خطرات به شما زمان بیشتری می‌دهد تا از آن‌ها اجتناب کنید یا در صورت نیاز متوقف شوید.

دیده شدن: یکی از آخرین چیزهایی که رانندگان خودرو و کامیون انتظار دارند در زمستان ببینند، شخصی است که سوار موتورسیکلت می‌شود. پوشیدن لباس‌های سواری مشکی یا تیره باعث می‌شود که شمارا برخلاف تصور اینکه رنگ‌های تیره در برابر برف برجسته می‌شوند ، ‌خوب نبینند.

 

از وسایل موتورسیکلت زمستانی استفاده کنید

شاید در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از موتوری هستید که در زمستان سوار آن بشوید. ایجاد برخی بهبودها در موتورسیکلت می‌تواند به حفظ ایمنی شما در طول این فصل کمک کند. در اینجا برخی از به‌روزرسانی‌های زمستانی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

 

لاستیک‌های زمستانی موتورسیکلت:
برای خودروهایی که در زمستان رانندگی می‌کنند، می‌توانید لاستیک‌های میخ دار و انواع لاستیک‌های رادیال تمام فصل یا لاستیک‌های درجه‌بندی زمستانی پیدا کنید. برای موتورسیکلت، داستان متفاوت است. درحالی‌که تعدادی لاستیک زمستانی یا برفی ساخته‌شده در سطح جهانی وجود دارد، آن‌ها به‌ندرت موجود هستند.
لاستیک‌های میخ دار برای مسابقات یخ در دسترس هستند اما مناسب خیابان نیستند.

شیشه جلو:
شیشه جلو می‌تواند معجزه کند تا باد سرد را از بدن شما دورنگه دارد. طیف گسترده‌ای از شیشه‌های جلو برای تقریباً هر نوع موتورسیکلت موجود است.

دماسنج نصب‌شده روی فرمان:
مشاهده دمای محیط در هنگام سواری در زمستان یک‌راه عالی برای حفظ آگاهی از خطر هیپوترمی و سرمازدگی است. به یاد داشته باشید که سرمای باد را در نظر بگیرید. دماسنج‌ها در تمام طول سال نیز می‌توانند مفید باشند.

 

از موتورسواری در برف خودداری کنید

بارش برف می‌تواند به‌سرعت محافظ صورت و شیشه جلوی شمارا بپوشاند و دید شمارا به خطر بیندازد. اگر حتی احتمال بارش برف در منطقه‌ای که قصد دارید در آن سوار شوید وجود دارد، در خانه بمانید. پس از باریدن برف، زمان کافی را برای پاک‌سازی جاده‌ها در نظر بگیرید و قبل از اینکه موتورسیکلت خود را به آنجا برگردانید، یک وسیله نقلیه چهارچرخ را برای رانندگی شناسایی در نظر بگیرید.

 

قبل از دوچرخه‌سواری در زمستان دما را بررسی کنید

حتی زمانی که آسمان صاف و آبی است و روزهای زیادی بارش برف یا دیگر بارش‌های زمستانی وجود ندارد، هنوز باید با دمای سردی که سواری زمستانی را منحصربه‌فرد می‌کند، روبرو شویم؛ بنابراین می‌پرسید: “هوا چقدر سرد است که بتوانم موتورسیکلت را سوار شوم؟”

در اینجا چندین عامل مهم برای موتورسواری در هوای سرد آورده شده است:

سرمای باد:
تاثیر سرمای باد بخاطر حرکت سریع موتور بر بدن شما بیشتر خواهد بود و میتواند باعث سرمازدگی شود. در اینجا برخی از علائم هشداردهنده وجود دارد:

  • احساس سرمای خیلی زیاد
  • بی‌حسی در حال افزایش بدن
  • احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش
  • تغییر رنگ پوست

هیپوترمی:
زمانی که در معرض دمای زیر انجماد قرار دارید، در معرض خطر ابتلا به هیپوترمی هستید. این وضعیت تهدیدکننده زندگی زمانی رخ می‌دهد که دمای مرکزی بدن شما به زیر 35 درجه سانتیگراد می‌رسد. در اینجا برخی از علائم اولیه هیپوترمی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

  • لرزیدن غیرقابل‌کنترل
  • احساس بی‌حسی و ضعف
  • سردرگمی ذهنی
  • از دست دادن هوشیاری

محدوده دمایی خطرناک:
به‌عنوان یک قاعده، دمای زیر صفر خطر بالایی دارد. بسته به‌جایی که قصد دارید سوار شوید، دمای بالاتر همچنان می‌تواند یک سواری پرخطر باشد. به‌عنوان‌مثال، 10 درجه سانتیگراد در یک دره ممکن است خوب باشد، اما بالا رفتن از یک کوه در ارتفاع بیشتر می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر دما شود. دمای هوا پس از غروب آفتاب نیز می‌تواند به‌سرعت کاهش یابد، بنابراین مهم است که زمانی از روز را که سوار می‌شوید در نظر بگیرید تا ایمن بمانید و راحت سوار شوید.

 

لباس مخصوص موتورسیکلت سواری را در هوای سرد بپوشید

پوشیدن تمام وسایل محافظتی وپ پوشیی برای ایمنی شما بهترین کار است. در انتخاب و پوشیدن لباس موتورسیکلت خود در هوای سرد باید دو هدف اصلی داشته باشید. اول حفظ دمای بدن برای جلوگیری از هیپوترمی است. دوم این است که اندام‌ها را از قرار گرفتن در معرض هوای سرد دورنگه دارید.

دستکش‌های زمستانی موتورسیکلت:
دستکش‌های دارای درجه‌بندی زمستانی برای محافظت از دستان شما ضروری هستند. آن‌ها باید هم باد را مسدود کنند و هم عایق برای نگه‌داشتن گرما داشته باشند. یافتن دستکش‌های گرم که حس خوبی در کنترل‌ها ایجاد می‌کنند، لازم است .

کلاه ایمنی با محافظ صورت:
صورت و چشمان شما باید در سرعت جاده از وزش باد سرد زمستانی محافظت شود. کلاه و مخصوصا محافظ صورت ، قدرتمندترین ابزار شما در مدیریت تمام خطرات در طول یک سواری زمستانی است. پوست صورت شما ظریف است و می‌تواند به‌سرعت دچار سرمازدگی شود، به‌خصوص بینی و گوش.

 

موتورسیکلت خود را قبل از سوارشدن در زمستان روشن کنید

هوای سرد می‌تواند تأثیر چشمگیری بر مکانیک موتورسیکلت شما داشته باشد. این موارد را باید در نظر بگیرید:

راه‌اندازی:
در دماهای سرد، عملکرد باتری کاهش می‌یابد و ویسکوزیته روغن‌موتور افزایش می‌یابد. موتورهای سرد برای چرخاندن استارت و حرکت دادن قطعات داخلی موتور که در روغن غلیظ‌تر نشسته‌اند به انرژی بیشتری نیاز دارند.

روغن‌کاری:
مشخصات استاندارد برای ویسکوزیته روغن‌موتورسیکلت شما معمولاً بر اساس سه فصل سواری است. دفترچه راهنمای مالک یا خدمات شما مشخصاتی برای تغییر ویسکوزیته روغن برای هوای سردتر بر اساس محدوده دمایی مورد انتظار دارد. تغییر روغن‌موتور برای مطابقت با محدوده طبیعی دمای زمستان می‌تواند به موتور شما کمک کند تا عملکرد مطلوب را حفظ کند.

زمان گرم کردن و عملکرد:

قبل از شروع سفر زمستانی، موتور خود را گرم‌کنید. این کار روغن را گرم می‌کند و در موتور به گردش درمی‌آید و به محافظت از اجزای پراسترس کمک می‌کند. این امر مخصوصاً برای موتورهایی که با فلزات مختلف برای اجزای مختلف ساخته‌شده‌اند مهم است – آن‌ها با سرعت‌های متفاوتی گرم می‌شوند.

 

ایمنی موتورسیکلت زمستانی را تمرین کنید

موضوع اساسی در بحث سوارکاری زمستانی ما ایمنی موتورسیکلت است. ایمنی با برنامه‌ریزی از قبل و دانستن محدودیت‌های شخصی شما شروع می‌شود. با این اوصاف، عادات خوبی وجود دارد که می‌توانید در سفرهای خود بسازید تا آن‌ها را در زمستان ایمن‌تر کنید:

 

توقف‌های مکرر داشته باشید:
مطمئناً پس از مدتی سواری، بدنتان سرد خواهد شد، بنابراین توقف‌هایی در طول مسیر خود برنامه‌ریزی کنید. به دنبال مکان‌هایی باشید که غذای گرم ارائه می‌دهند و مکانی راحت برای گرم کردن خود.

به بدن خود سوخت دهید:
غذایی بخورید که انرژی پایدار برای بدن شما فراهم می‌کند، مانند پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده. از الکل، شکر، کربوهیدرات‌های ساده و غذاهای ناسالم خودداری کنید.

 

اینکه آیا تصمیم دارید در زمستان موتورسیکلت خود را سوار شوید یا نه یک موضوع انتخاب شخصی است، اما از خطرات مرتبط با این کار آگاه باشید، برنامه‌ریزی بیشتری انجام دهید، لباس مناسب بپوشید و بااحتیاط و ایمن رانندگی کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

2 فکر در مورد “ نکاتی برای موتورسواری در زمستان

  1. Alimotoesangin گفت:

    مطالب خیلی اموزنده و جالب بود

    1. AsiaMotoParts گفت:

      از نظر ارزشمند شما سپاگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پانزده =