مجله

راهنمای کامل برای خرید لاستیک موتورسیکلت

اهمیت لاستیک‌های موتورسیکلت چقدر است؟ با توجه به برخی از بررسی‌های اخیر در رالی‌های موتورسیکلت، به نظر میاید ویژگیهای لاستیک خوب زیاد مورد توجه موتورسواران نبوده است در حالیکه کیفیت لاستیک و تنظیم فشار آن و … بسیار مهم هستند.

در تحقیقات ، مشخص شده است که کم فشاری از علل حوادث تراژیک است. این موضوع بر عملکرد و کیفیت موتور سواری نیز تأثیر منفی دارد.
هزینه تعویض قبلی از چیزی که فکر می‌کنید کمتر است. لاستیک‌های در وضعیت خوب اغلب کارآیی سوخت را افزایش می‌دهند، بنابراین هزینه سوخت و روغن شما کاهش می‌یابد. همچنین، فشار کمتری به ترمزها وارد می‌کنند. بنابراین، به طور منطقی، لاستیک‌های خوب هزینه‌های بلندمدت تعمیرات و قطعات جایگزین را کاهش می‌دهند.

شناسایی لاستیک موتورسیکلت

زمانی که نیاز به شناسایی نوع مناسب لاستیک برای موتور خود دارید، به کتابچه راهنمای کاربر خود مراجعه کنید. پارامترهای اصلی عرض، نسبت ارتفاع به عرض، امتیاز سرعت و بار ماکزیمم هستند. به یاد داشته باشید که در اکثر موتورها، لاستیک عقب بزرگتر از لاستیک جلو است. جزئیات مانند عرض، نسبت ارتفاع به عرض، امتیاز سرعت و بار ماکزیمم هم در لاستیک‌های موتور نیز چاپ شده‌اند. قالب چندان تغییر نمی‌کند؛
به عنوان مثال “180/55 – 17 M/C 73 VR” به معنای “180/55R17 (73V280)” است. در این مثال:

  • “180” عرض لاستیک به میلیمتر است

  • “55” نسبت ارتفاع به عرض را نشان می‌دهد (ارتفاع به عنوان درصد عرض)

  • “17” اندازه یا قطر رینگ به اینچ است

  • “M/C” تایید می‌کند که این یک لاستیک موتورسیکلت است

  • “73” امتیاز بار را نشان می‌دهد

  • “R” نشان‌دهنده ساختار شعاعی است

  • “V” امتیاز سرعت را نمایش می‌دهد

  • “280” در مثال دوم تفسیر امتیاز سرعت به کیلومتر در ساعت است

علامت‌گذاری لاستیک همچنین جزئیات مفید دیگری را فراهم می‌کند، از جمله:

  • کد تاریخ که از دو رقم برای هفته و دو رقم برای سال تشکیل شده است

  • اینکه لاستیک تیوب دارد یا بدون تیوب است

  • یک پیکان برای نشان دادن جهت نصب صحیح، زیرا لاستیک‌های موتورسیکلت تنها به یک سمت قابل نصب هستند

  • و در نهایت، لاستیک‌های جلو و عقب موتورسیکلت به شدت متفاوت هستند، بنابراین اغلب مشخص می‌کنند که آیا لاستیک جلو یا عقب است.

تغییر پارامترها

برخی از پارامترها نیاز به دقت در تطابق ندارند. به عنوان مثال، کد سرعت حداکثر سرعت ایمن لاستیک را نشان می‌دهد و نصب لاستیک با کد سرعت بالاتر مجاز است. با این حال، این کار سرعت شما را افزایش نخواهد داد و ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. به همین ترتیب، می‌توانید لاستیک با امتیاز بار بیشتر نصب کنید، اما هرگز لاستیک ضعیف‌تری نصب نکنید. در برخی موارد ممکن است با تعویض یک چرخ با قطر بزرگتر و نسبت ارتفاع به عرض کمتر یا برعکس، اجازه داده شود، اما قبل از در نظر گرفتن این گزینه، با سازنده موتورسیکلت و شرکت بیمه تماس بگیرید.

برخی از رانندگان تمایل دارند لاستیک‌های با عرض بیشتری، به ویژه در عقب، نصب کنند. احتمالاً بهبود عملکرد، رانندگی یا کارایی سوخت را بهبود نمی‌بخشد، اگرچه باید اذعان کنیم که بر روی موتورهای بزرگ بسیار زیبا به نظر می‌رسد. به یاد داشته باشید که ممکن است برای جلوگیری از مشکلات با دنده‌ها یا سرعت‌سنج یا برخورد با پنجه یا پارسوی سوئینگ تغییرات دور بر روی موتور شما نیاز به تغییرات گسترده داشته باشد. تعداد کمی از موتورها برای حمایت از چرخ‌های عریض طراحی شده‌اند، اما بیشترین آن‌ها ندارند.

بعضی از موتورها، به ویژه کلاسیک‌ها و موتورهای scrambler، هنوز از لاستیک‌های cross-ply استفاده می‌کنند. چند موتور تور سنگین از لاستیک‌های bias-ply استفاده می‌کنند. اکثر موتورها باید به لاستیک‌های radial احتراز کنند. هرگز و هرگز لاستیک‌های cross-ply و radial را روی یک موتور یکسان نصب نکنید، اگرچه برخی از موتورهای تور سنگین با لاستیک bias-ply در جلو و radial در پشت ارسال می‌شوند. اگر موتور شما برای آن طراحی نشده باشد، این کار را انجام ندهید.

انتخاب لاستیک موتور

اگرچه به شدت توصیه می‌شود به مشخصات توصیه شده لاستیک توجه داشته باشید، شما ملزم به استفاده از برند “OE” لاستیک اصلی یا توصیه برند تولیدکننده نیستید. این امر به شما انتخاب‌های فراوانی را در هنگام انتخاب لاستیک جدید فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که لاستیک‌های ایده‌آل به مراتب به موتور بستگی دارد، اما به مراتب بیشتر به راننده، مسیرها، آب و هوای محل زندگی و نحوه استفاده از موتور.

به طور کلی، لاستیک‌های طراحی شده برای فصل تابستان یا زمستان، برای سواری درازمدت یا مسیرهای بیرون شهری، برای سواری شهری یا مسابقه، برای بارهای بسیار سنگین، برای دوام طولانی یا کارایی سوخت، متفاوت هستند. برخی از آن‌ها راحت‌تر هستند؛ دیگران احساس بیشتری از جاده را ارائه می‌دهند و البته برخی از آن‌ها هزینه بیشتری و برخی کمتر دارند. شما بهترین شخص هستید که تصمیم می‌گیرید کدام ویژگی‌ها برایتان مهم است. به همین دلیل وب‌سایت آسیاموتوپارتز به شما گسترده‌ترین مجموعه ممکن را نشان می‌دهد و کارشناسان ما هر زمان کمک و مشاوره رایگان ارائه می‌دهند.

#لاستیک_موتورسیکلت
#سواری_با_امنیت
#انتخاب_لاستیک_صحیح
#پیشنهادات_لاستیک_موتور
#راهنمای_لاستیک_موتورسیکلت

‫3/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =