مجله

کدام لاستیک در موتورسیکلت سریع‌تر فرسوده می‌شود، جلو یا عقب؟

کدام لاستیک در موتور سیکلت سریع تر فرسوده می شود؛ جلو یا عقب؟

به‌طورکلی، لاستیک عقب سریع‌تر فرسوده می‌شود زیرا بیشتر در معرض شرایط شدید قرار می‌گیرد. شتاب گیری و قفل شدن چرخ های عقب همگی میزان سایش لاستیک عقب را افزایش می‌دهند. سیستم تعلیق موتورسیکلت نیز در سرعت فرسودگی هر لاستیک نقش دارد.

 

انتخاب تایر

سؤال این است: کدام لاستیک موتورسیکلت سریع‌تر فرسوده می‌شود، جلو یا عقب؟ این بستگی به توزیع وزن موتورسیکلت دارد. لاستیک جلو نیز به دلیل ترمزهای شدید و شکستگی مکرر و وزن موتورسیکلت فرسوده می‌شود.

 

تعویض لاستیک

لاستیک جلو برای حرکت دوچرخه به جلو طراحی‌شده است، درحالی‌که لاستیک عقب حرکت را از موتور به جاده منتقل می‌کند. لاستیک عقب نیز وزنی را تحمل می‌کند که موتورسیکلت را به جلو می‌راند. وقتی صحبت از سایش لاستیک می‌شود، ترمزهای جلو بیشتر از عقب تحت تأثیر ترمزهای خارجی قرار می‌گیرد.

اکثر سازندگان موتورسیکلت توصیه می‌کنند تایر عقب را هر 10000 کیلومتر بچرخانید، اگرچه هر بار که روغن تعویض می‌شود می‌توان این کار را انجام داد. تعویض لاستیک‌ها بسیار مهم است زیرا لاستیک جلو سریع‌تر از لاستیک عقب فرسوده می‌شود و لاستیک‌های جلو راحت‌تر آج را از دست می‌دهند.

 

تراز نامناسب چرخ ها

لاستیک‌ها در موتورسیکلت‌هایی با تراز نامناسب چرخ ها سریع‌تر سایش می‌شوند. علاوه بر این، چرخ ها را نمی‌توان به‌درستی در مرکز قرار داد و باعث می‌شود هنگام رانندگی مستقیم به یک سمت کشیده شوند. اگر متوجه شدید که موتورسیکلت به یک سمت کشیده می‌شود، لاستیک‌های شما ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند. اگر لاستیک جلوی شما سریع‌تر از لاستیک عقب فرسوده می‌شود، ممکن است نیاز به اصلاح تراز داشته باشید.

لرزش لاستیک یک مشکل رایج است، اما همچنین نشانه‌ای از تراز نامناسب چرخ است. این می‌تواند باعث سایش ناهموار در قسمت بیرونی لاستیک و سایش بیش‌ازحد در مرکز شود. وجود مشکل تراز به دلایل ایمنی مهم است، زیرا می‌تواند منجر به آسیب بیشتر به یک قطعه تعلیق شود. بااین‌حال، اگر متوجه این مشکل شدید، بهتر است فوراً موتورسیکلت خود را توسط مکانیک بررسی کنید.

 

باد کردن نامناسب لاستیک

در یک موتورسیکلت، سایش تایر معمولاً ناهموار است و می‌تواند نشانگر مشکلات مختلفی باشد. اگر لاستیک جلوی شما بیشتر از لاستیک عقب فرسوده شده باشد، به‌احتمال‌زیاد لاستیک جلوی شما کم باد شده است. حتماً فشار لاستیک جلوی خود را به‌صورت هفتگی چک کنید. اگر لاستیک جلو سریع‌تر از عقب فرسوده می‌شود، ممکن است به دلیل ترمز گرفتن یا پیچیدن بیش‌ازحد شما باشد.

صرف‌نظر از جایی که موتورسیکلت در جاده قرار دارد، تایر جلو وظیفه انتقال حرکت از موتور به زمین را بر عهده دارد. همچنین بار هل دادن موتورسیکلت به جلو را تحمل می‌کند. ترمزهای خارجی و ترمز موتور نیز روی لاستیک عقب تأثیر می‌گذارد. هر دوی این اجزا لاستیک جلو را فرسوده می‌کنند؛ اما در کل لاستیک جلو سریع‌تر از عقب فرسوده می‌شود.

 

وزن موتورسیکلت

پاسخ به این سؤال – کدام لاستیک سریع‌تر فرسوده می‌شود؟ بستگی به وزن موتورسیکلت و سبک سواری آن دارد. لاستیک‌های موتورسیکلت می‌توانند ضربه بخورند و حتی ممکن است دچار پنچری آهسته شوند. تایرهای موتورسیکلت علیرغم استحکامشان، سریع‌تر از همتایان خود فرسوده می‌شوند، به‌خصوص اگر موتورسیکلت در ترافیک سنگین باشد. در این شرایط، لاستیک جلو احتمالاً بیشترین آسیب را از ترافیک سنگین می‌بیند. مهم است که مطمئن شوید تایرهای موتورسیکلت قابل تعویض هستند. آن‌ها را به‌طور مرتب بررسی کنید و مطمئن شوید که هنوز به‌درستی جا می‌شوند.

 

پارگی سرد روی لاستیک

پارگی سرد ناشی از باد کردن بیش‌ازحد لاستیک است. وقتی تایر بیش‌ازحد باد می‌شود، نمی‌تواند دمای لازم را برای رساندن پوسته آن را به دمای معمول منتقل کند؛ بنابراین، سطح تایر فوق‌العاده گرم می‌شود درحالی‌که لاشه سرد می‌ماند. همان‌طور که لاستیک گرمای خود را از دست می‌دهد، سطح آن شروع به ساییدگی می‌کند و حتی ممکن است آن‌قدر نازک باشد که بتوانید یک‌تکه لاستیک از آن را با ناخن بتراشید.

 

نتیجه‌گیری

عوامل مختلفی ازجمله وزن، مدت‌زمان استفاده & مسافت طی شده و نظایر آن در عمر لاستیک‌های موتورسیکلت مؤثر هستند؛ اما مهم‌ترین موردی که باید در نظر گرفت استفاده از لاستیک‌های خوب و باکیفیت است.
این روزها لوازم موتور و خصوصاً لاستیک‌های مختلفی در بازار وجود دارند که از کیفیت و قیمت‌های متفاوتی بهره می‌برند و انتخاب یک لاستیک خوب شاید دشوار به نظر برسد. به همین دلیل تیم مشاوره و کارشناسان فروش آسیاموتوپارتز به‌طور آنلاین، تلفنی و حضوری آماده ارائه خدمات مشاوره به مشتریان عزیز هستند تا بهترین انتخاب و خریدی مناسب را به آن‌ها هدیه کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 10 =