مجله

چرا باید بعد از تصادف با موتور سیکلت کلاه خود را تعویض کنید؟

استفاده از کلاه ایمنی ممکن است یک ضرورت قانونی در هنگام یک سواری کوتاه با موتورسیکلت باشد، اما این بدان معنا نیست که پس از تصادف در حین رانندگی باید از همان کلاه ایمنی استفاده کنید.

 

دلایلی که چرا باید کلاه ایمنی خود را تعویض کنید

کلاه ایمنی ممکن است در اثر تصادف شکسته شده باشد حتی شاید به خوبی شکستگی آن دیده نشود ولی ترک‌ها یا برداشتن موج یا موارد دیگر باعث می‌شود که کلاه از استاندارد خود خارج شود.

همجنین باید بدانید که هر کلاه ایمنی دارا عمر مفیدی است که پس از آن مدت کارایی مؤثر خود را از دست خواهد داد.

می‌توانید کلاه ایمنی موتورسیکلت را بسیار شبیه به تخم مرغ معمولی در نظر بگیرید. هر دو مورد برای محافظت از چیزهایی که اطرافشان هستند، چه جنین مرغ و چه سر انسان طراحی شده‌اند. در حالی که هر دو مورد نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضربه‌ای بخورند، تصور کنید که سعی کنید از زمانی که حداقل یک ترک بزرگ در اثر تصادف یا ضربه‌ی سنگین به آن وارد شده است، از آن استفاده بیشتری کنید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ایا این کلاه در حادثه یا تصادف بعدی همچنان از شما محافظت خواهد کرد؟ یا خود باعث ایجاد اتفاق و شاید فاجعه‌ای جدید شود؟

 

موادی که در کلاه ایمنی مناسب موتورسیکلت قرار می‌گیرند تقریباً برای حدود پنج سال قابل دوام هستند. عناصر محافظ کلاه ایمنی که بیش از نیم دهه باقی مانده است به احتمال زیاد به حدی کاهش یافته است که کارایی آن به خطر افتاده است و لذا بهتر است آنرا تعویض کنید.

 

کلاه خود را چک کنید!

اگر چند سالی است که کلاه ایمنی دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از حرکت به آن نگاهی بیندازید. این بررسی را با مجموعه‌ای از لایه‌هایی که از بالای جمجمه و گونه‌های شما محافظت می‌کنند، شروع کنید. اگر متوجه شدید که فوم متفاوت است یا کمتر احساس راحتی می‌کنید، این نشانه آن است که فوم محافظ شروع به تخریب کرده است و باید هرچه سریعتر کلاه را عوض کرد.

تخریب فوم محافظ یک چیز واضح است که باید بررسی شود. طراحی اولیه کلاه ایمنی از استایروفوم ساخته شده است و این ماده به مرور زمان تحلیل می‌رود، شکننده می‌شود و پاره می‌شود. اگر اطراف کلاه خود را بررسی کنید متوجه قسمت‌هایی مانند پودر قند می‌شوید که شبیه شن و ماسه هستند، و متوجه خواهید شد که آیا ساختار کلاه ایمنی شما به خطر افتاده است یا خیر. حتی اگر متوجه از هم پاشیدگی اجزای بزرگتر کلاه خود نشوید، ممکن است آن قسمت‌ها به مدت طولانی به یک جزء مایع مانند تقریباً بی فایده تبدیل شده باشند که فاقد بالشتک مناسب یا محافظت جمجمه است.

یکی از واضح‌ترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد کلاه ایمنی شما نیاز به تعویض دارد، این است که متوجه تخریب قابل مشاهده تسمه‌های چرمی شوید. که احتمال پوسیدگی آن‌ها بسیار زیاد است، سایر قسمت‌های مهم‌تر مانند لایی یا فوم نیز همینطور هستند.

 

خرید کلاه ایمنی یک سرمایه گذاری است که هزینه‌های آن باید به طور متوسط در طول پنج سال محاسبه شود. اگر فکر می‌کنید یک کلاه ایمنی بسیار گران است، این هزینه را با یک روش پزشکی گزاف حاصل از نپوشیدن کلاه ایمنی در هنگام تصادف یا ایراد آن مقایسه کنید.

البته خرید کلاه کاسکت به این سادگی هم نیست زیرا تنوع کیفیت و قیمتهای مختلف کلاه کاسکت باعث می‌شود نوعی سردرگمی برایتان بوجود بیاید. اما جای نگرانی نیست زیرا در فروشگاه آسیاموتوپارتز علاوه بر اینکه بهترین کلاه‌های کاسکت موتورسواری با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت ارائه می‌شوند؛ مشاورین و کارشناسان ما آماده راهنمایی شما برای خرید و انتخاب یک کلاه به صرفه ولی مطمئن هستند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 19 =