مجله

مهمترین مواردی که باید در مورد بیمه ی موتور سیکلت بدانید

مهمترین مواردی که باید در مورد بیمه ی موتور سیکلت بدانید

به نظر شما آیا تنها تهیه ی یک وسیله نقلیه برای ایجاد یک حس خوشایند و آرامش بخش کافیست؟  یا ایجاد شرایط مطلوب برای حفظ داشته های جانی و مالی شما در حین استفاده از آن وسیله نیز نقشی مهم در حفظ ارامش و کاهش استرس دارد؟

بی شک هر چه آرامش بیشتر ، امنیت بیشتر.

یکی از عواملی که در رانندگی باعث افزایش این آرامش خاطر میشود بیمه ی وسیله نقلیه است. در این مقاله سعی شده تا در مورد چگونگی بیمه ی موتور سیکلت به مطالبی پرداخته شود که برطرف کننده سوالات شما باشد.

 

اگر وقت کافی برای مطالعه این مطلب ندارید میتوانید به پادکست صوتی آن گوش دهید:

 

پیش از تهیه ی بیمه برای موتور سیکلتتان حتما از قیمت بیمه ی شرکتهای مختلف و همینطور چگونگی خدمات رسانی آنها اطلاعات کافی کسب کنید و سپس اقدام به  بیمه کردن موتور خود کنید.

 

انواع بیمه موتور سیکلت:

  1. بیمه ی شخص ثالث:

– بیمه ی شخص ثالث برای موتور سواری در قانون یک اجبار است (گرچه خیلی از موتور سواران به این قانون بی توجهند)

– شخص ثالث چه کسی است؟
اگر هر فردی غیر از راننده ای که موجب تصادف شده در آن حادثه آسیب ببیند شخص ثالث نامیده میشود.

بیمه ی شخص ثالث در موتور سواری شامل چه پوشش هایی میشود؟

  • پرداخت خسارت های جانی به مقصر (راننده موتور سیکلت)

در سال 1400 سقف این مبلغ در ماه های عادی سال 480 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

  • پرداخت خسارت های جانی به حادثه دیدگان دیگر(غیر راننده)

در سال 1400 سقف این مبلغ 640 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

  • پرداخت خسارت های مالی به شخص ثالث

در سال 1400 مبلغ 16 تا 330 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

بنابراین اگر تصادفی رخ دهد بیمه ی شخص ثالث خسارت های جانی راننده مقصر و فرد آسیب دیده و خسارت های مالی فرد آسیب دیده را جبران میکند.

 

اما باید عنوان شود که این جبران خسارت شامل :

آسیب های وارده به موتور سیکلت راننده مقصر و یا خسارات مربوط به بار و وسایل حمل شده توسط موتور نمیشود. یا اگر این خسارت ها بخاطر جرم های اجرائی و یا محکومیت های قضایی باشد باز هم خسارتی به آن تعلق نمیگیرد.

 

2- بیمه ی بدنه:

خسارت های مربوط به بدنه ی موتور سیکلت را تحت پوشش قرار میدهد. لازم به ذکر  بیمه ای که است که این بیمه بر خلاف بیمه نامه ی شخص ثالث اجباری نیست.

چه خسارت هایی تحت پوشش بیمه ی بدنه قرار دارند؟

  • تصادف موتور سیکلت:

اگر موتور سیکلت با هرگونه وسیله نقلیه ی در حال حرکت یا ثابت و هر جسم ثابتی به هر دلیلی برخورد داشته باشد شامل این بیمه میشود.

  • واژگونی موتور سیکلت:

سقوط ، واژگون شدن و یا آسیب های وارده ای همچون موارد ذکرشده در این دسته از بیمه ی بدنه موتور سیکلت قرار میگیرد.

  • آتش سوزی:

هر گونه آتش سوزی چه بر اثر تصادف یا نقص فنی یا موارد دیگر شامل این نوع از بیمه ی بدنه میشود.

از آنجایی که دزدیدن موتور سیکلت کار سختی نیست و امروزه آمار این اتفاق بسیار زیاد شده است ، بیمه برای موتور سیکلت پوشش سرقت را ارائه نمیدهد. تنها در برخی موارد نادر در مورد بعضی از موتورهای گران قیمت و ویژه آن هم اگه شرکت بیمه با این بند موافقت کند.

 

چه فاکتورهایی بر قیمت بیمه ی موتور سیکلت تاثیر میگذارند؟

  • نوع موتور سیکلت:

شما که اکنون مشغول خواندن این مقاله هستید مطمئنا خوب میدانید که موتور سیکلت ها از لحاظ ظاهری و فنی به 3 دسته ی اصلی تقسیم میشوند:

– موتورهای دو چرخ

– موتورهای سه چرخ

– موتورهای برقی

و در این میان هزینه بیمه ی موتورهای سه چرخ بیشتر است.

  • سن موتور سیکلت:

بر اساس اینکه موتور سیکلت در چه سالی ساخته شده مبلغ بیمه متفاوت است . به عبارت ساده هر چه سن موتور کمتر باشد مبلغ پرداختی برای بیمه ی آن کمتر و هر چه سن موتور بیشتر باشد مبلغ پرداختی برای بیمه بیشتر است . چون موتور نو از لحاظ کارکرد کمتر دچار مشکل و حادثه میشود و موتور کهنه دارای ریسک بیشتری میباشد.

  • تعدادسیلندر موتور سیکلت:

عامل تعیین کننده قدرت موتور سیکلت سیلندر آن است و موتور سیکلتی که سیلندر بالاتری دارد قدرت (اسب بخار)  بیشتری نیز دارد در نتیجه بیمه ی پرداختی آن نیز گرانتر است ( موتور سیکلت ها دارای 1، 2، 3و4 سیلندر میباشند)

در کل بالاترین مبلغ پرداختی بیمه مربوط به موتورهای پیر و سیلندر بالایی است که چرخ های بیشتری دارند.

پس اگر جز افرادی هستید که کلکسیونی تاریخی از موتورهای قدیمی دارید بهتر است موتورهایتان را در پارکینگ های امن نگهداری کنید چون هم قیمت بالایی دارند هم بیرون آوردنشان حتی گاه به گاه زیاد به صرفه نیست…

 

عوامل دیگری که به صورت غیر مستقیم بر قیمت بیمه ی موتور موثر است:

  • تخفیف عدم خسارت:

اگر در طول بیمه ی سال و یا سال های گذشته برای شما و یا موتور سیکلتتان مشکل و حادثه ای پیش نیامده باشد که مجبور به استفاده از بیمه شده باشید شامل تخفیف بیمه میشوید و تا سقف 70 درصد از مبلغ پرداختی بیمه ی شما کسر میشود.

  • جریمه ی دیر کرد واریز بیمه:

اگر از سر رسید پرداختی بیمه ی شما بگذرد و شما هنوز حق بیمه را پرداخت نکرده باشید در زمان تمدید موظف به پرداخت مبلغی به عنوان جریمه هستید.

 

انتقال بیمه:

  • از آنجایی که بیمه ی شخص ثالث مربوط به دارنده ی وسیله ی نقلیه (مالک) است بنابر این در صورت انتقال سند (فروش) به فرد جدید بیمه ی آن نیز به صورت خودکار به صاحب جدید منتقل میشود.
  • حالت دیگر بدین شکل است که فرد به صورت شخصی به یکی از دفاتر بیمه مراجعه کرده و با ارائه مدارک در خواست انتقال بیمه را انجام دهد.

در اینجا نکته ای لازم به ذکر است که شاید سوال خیلی از شما نیز باشد :

اگر فروشنده موتور سیکلت نخواهد به هر دلیل بیمه ی خود را به خریدار جدید موتور منتقل کند باید چه کاری انجام دهد؟

فروشنده موتور سیکلت میتواند با مراجعه به دفاتر بیمه و اعلام این مسئله تخفیف های خود را از شش ماه تا یک سال برای خودش حفظ کند تا اگر در این مدت موتور سیکلت جدیدی را خریداری نمود بتواند از این تخفیفات برای موتور سیکلت جدید خود استفاده کند.

 

امید اینکه مطالب ذکر شده بتواند یاری رسان شما در جهت پاسخگویی به سوالاتتان پیرامون این مسئله (بیمه ی موتور) بوده باشد و باعث شود اگر تا این لحظه فکری در جهت بیمه ی موتور سیکلت خود نکرده اید بیشتر از این زمان را از دست ندهید، چون در شرایط کنونی از دست دادن داشته هایمان حتی اندک چه از لحاظ جانی و چه مالی جبران ناپذیر است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هشت =