مجله

لنت ترمز موتورسیکلت را چگونه باید عوض کنید؟

لنت ترمز موتورسیکلت را چگونه باید عوض کنید؟

هرچند وقت یک‌بار باید لنت ترمز خود را تعویض کنید؟ لنت‌های ترمز باید هر 30000 کیلومتر تعویض شوند تا از خراب شدن کامل لنت ترمز جلوگیری شود. همچنین اگر ضخامت آن 1-2 میلی‌متر شده باید آن‌ها را تغییر دهید. اگر آن‌ها را تعویض نکنید، ممکن است به خودتان و سایر رانندگان آسیب وارد کنید یا آسیب بیشتری به موتورسیکلت خود وارد کنید.

تعمیر و نگهداری سیستم ترمز موتورسیکلت شما یک بخش حیاتی برای اطمینان از اینکه ایمنی شما به خطر نمی‌افتد است. خوشبختانه راه‌هایی برای بررسی ترمزها و انجام تعمیرات وجود دارد و این مقاله به نحوه انجام این کار می‌پردازد. در این مقاله نکات زیروبم لنت ترمز و نحوه تعویض آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

 

هرچند وقت یک‌بار باید لنت ترمز خود را تعویض کنید؟

فاصله زمانی تعویض لنت ترمز به چند چیز بستگی دارد، اما برد خوب این است که هر 30000 کیلومتر تعویض شود. لنت‌های ترمز می‌توانند در شرایط عادی سواری برای مدت طولانی دوام بیاورند و در ترمزهای خفیف حتی طولانی‌تر عمل کنند.

یکی دیگر از معیارهای اندازه‌گیری طول عمر لنت ترمز، ضخامت لنت است. ضخامت اولیه به نوع پد استفاده‌شده بستگی دارد. هنگامی‌که لنت‌ها به‌اندازه 1-2 میلی‌متر یا کمتر از ⅛ اینچ فرسوده شدند، احتمالاً زمان تعویض آن‌ها فرارسیده است.

لنت‌های ترمز اگر استفاده نشوند، لزوماً خراب نمی‌شوند. اگر سالانه هزار کیلومتر طی نمی‌کنید، دیگر نیازی به نگرانی در مورد تعویض آن‌ها پس از مدت‌زمان مشخصی نیست. قبل از سواری یک بازرسی سریع از ترمزها انجام دهید تا مطمئن شوید همه‌چیز خوب است.

 

چرا لنت ترمز باید عوض شود

تعویض لنت‌های ترمز فرسوده، سیستم ترمز را بدون در نظر گرفتن هرگونه مشکل دیگر، آماده نگه می‌دارد. هنگامی‌که لنت‌ها فراتر از ضخامت عملکردی خود فرسوده می‌شوند، توانایی ترمز گیری به خطر می‌افتد و راننده و سایر رانندگان در معرض خطر قرار می‌گیرند. توانایی کنترل مطمئن سرعت برای جلوگیری از تصادف بسیار مهم است.

جدای از فاکتور ایمنی چند اتفاق ممکن است رخ دهد:

  • روتور خورد خواهد شد
  • حرارت بیش‌ازحد روغن ترمز شمارا می‌پزد
  • ترکیب این‌ها می‌تواند کولیس شمارا خراب کند

لنت‌های ترمز از یک صفحه فلزی ساخته‌شده‌اند که به شکلی منگنه شده است که در کالیپر و یک‌لایه ضخیم از مواد اصطکاک قرار می‌گیرد. روتور ترمز حلقه فلزی است که به چرخ وصل شده و بین لنت‌های ترمز حرکت می‌کند. مواد اصطکاک طوری فرموله شده است که حرکت وسیله نقلیه در حال حرکت را به روشی ایمن به گرما تبدیل کند. این ماده به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که به‌منظور افزایش عمر روتور فرسوده شود. وقتی صحبت از ضخامت لنت ترمز می‌شود، در مورد مقدار مواد اصطکاک باقی‌مانده روی لنت صحبت می‌کنیم.

فرض کنید تمام مواد اصطکاک فرسوده شده‌اند و اکنون فقط فلز صفحه لنت ترمز در مقابل فلز روتور قرار دارد. اصطکاک تماس فلز به فلز درواقع اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کند، اما فقط به این دلیل که گرمای تولیدشده تقریباً برای جوش دادن این دو قطعه به هم کافی است. در همان زمان، هر دو قطعه فلز در حال جویدن هستند و دیگر قادر به انجام آن‌طور که طراحی‌شده‌اند، نیستند.

کالیپرهای ترمز سیلندرهای هیدرولیکی هستند که لنت‌ها را روی روتور فشار می‌دهند. در داخل مجموعه کولیس مهروموم و سایر اجزای قابل ذوب وجود دارد که در شرایط گرمای بیش‌ازحد خراب می‌شوند. بازسازی یا تعویض کولیس‌ها پول بیشتری به‌صورت حساب تعمیر شما اضافه می‌کند.

 

چگونه این مشکلات را برطرف کنیم

انجام تعمیرات اجزای سیستم ترمز به سطح متوسطی از مهارت نیاز دارد. اکثر تعمیرات بسیار قابل انجام هستند، اما ممکن است یک چالش جدید برای کسانی باشد که کار زیادی انجام نداده‌اند. اگر می‌خواهید خودتان کار را انجام دهید، عاقلانه است که یک دفترچه راهنمای تعمیر داشته باشید و در مورد کاری که انجام می‌دهید تحقیق کنید.

هنگام تعویض روتور، پدها و یا کالیپرها، به راهی برای بالا بردن موتور نیاز دارید تا چرخ‌ها را جدا کنید. پایه‌ها و آسانسورهای موتور در دسترس هستند یا راه‌هایی برای مسدود کردن موتور با استفاده از قطعات چوبی محکم وجود دارد. هنگام انجام این کار احتیاط کنید، زیرا موتور می‌تواند به‌راحتی واژگون شود و باعث آسیب شود.

 

در آماده‌سازی برای هرگونه تعمیر، مطمئن شوید که ابزار مناسب را در اختیاردارید. در اینجا فهرستی از ابزارهای آماده آچار در اندازه‌های مختلف ازجمله اندازه‌های متریک و استاندارد

  • آچار و سوکت
  • پیچ گوشتی
  • انبر
  • پارچه و پاک‌کننده قطعات ترمز

چند ابزار تخصصی دیگر نیز برای یافتن وجود دارد. ابتدا لازم به ذکر است که روغن ترمز برای رنگ خورنده است و باید با دقت کارکرد. به‌این‌ترتیب، چند پارچه تمیز، پاک‌کننده قطعات ترمز و روشی برای جمع‌آوری روغن ترمز داشته باشید. یک‌ کاسه یا تابه پلاستیکی کوچک به‌خوبی کار می‌کند تا مایع قدیمی را بگیرد. در مرحله بعد، داشتن یک سرنگ با اندازه خوب برای استخراج مایع ترمز از مخزن ایده خوبی است. درنهایت، برخی از افراد از پمپ خلأ دستی برای شستشو و خونریزی سیستم استفاده می‌کنند.

برای شروع، موتور را بلند کرده و با خیال راحت نگه‌دارید تا بتوانید چرخ را بردارید. پس از برداشتن، می‌توانید روتور را در صورت نیاز تعویض کنید. به‌طورمعمول، 5 یا بیشتر پیچ وجود دارد که روتور را به توپی نگه می‌دارد و روتور جدید با پیچ‌های جدید عرضه می‌شود.

تعویض لنت‌ها بسیار ساده است. برای اینکه بتوانید لنت‌ها را بیرون بیاورید، احتمالاً باید کولیس را بازکنید. این شامل برداشتن چرخ نیست، بلکه به مشخصات موتور خاص شما مراجعه می‌کند. هنگام نصب لنت‌های جدید، ایده خوبی است که کمی گریس ترمز در پشت صفحه فلزی اضافه کنید تا صدا کاهش یابد. پس از پوشاندن لنت‌های جدید، مجدداً با پیروی از مشخصات موتور خود، کولیس را دوباره بچسبانید.

درحالی‌که چرخ هنوز برداشته‌شده است، می‌توانید به لنت‌ها و کولیس دسترسی داشته باشید، بااین‌حال، زمانی که فقط لنت‌ها و/یا کولیس‌ها را انجام می‌دهید، همیشه لازم نیست. هنگام تعویض کولیس، معمولاً فقط چندپیچ ​​وجود دارد که آن را به چنگال یا قاب نگه می‌دارد.

قبل از جدا کردن خط ترمز، خط نرم را به‌آرامی فشار دهید تا از نشت تمام مایعات به بیرون جلوگیری شود. هنگامی‌که خط به کولیس جدید متصل شد، باید سیستم را تخلیه کنید. این فرآیند اجازه می‌دهد تا روغن ترمز به‌طور کامل وارد کالیپر جدید شود و تمام حباب‌های هوا را خارج کند. روش‌های مختلفی برای خونریزی وجود دارد، اما اصل این است که دریچه خونریزی را بازکنید تا هوا و مایع خارج شود. هنگامی‌که بیشتر هوا خارج شد، مطمئن شوید که دسته ترمز را پمپ کنید تا مطمئن شوید که کار می‌کند و احساس درستی دارد.

فرآیند تخلیه سیستم ترمز هنگام شستشوی مایع قدیمی نیز استفاده می‌شود. این روغن قدیمی و کثیف را با روغن ترمز تازه جایگزین می‌کند. این اغلب جایی است که سرنگ و کمی شلنگ لاستیکی مفید هستند. به‌سادگی از سرنگ استفاده کنید تا مایع قدیمی را از مخزن خارج کنید و خطوط را خارج کنید. سپس مایع جدید بریزید و حباب‌های هوا را خارج کنید.

پس از انجام هرگونه تعمیر و قبل از سوارشدن، همیشه از عملکرد ترمز اطمینان حاصل کنید. فقط به این دلیل که قطعه آسیب‌دیده جایگزین شده است، تضمین نمی‌کند که کار کند. پس از اطمینان از کارکرد آن، موتور را برای یک سواری آسان ببرید و چندین توقف داشته باشید. این کار ترمزها را درخشان می‌کند که اساساً مواد لنت را روی عیوب جزئی سطح روتور قرار می‌دهد.

 

نتیجه

ترمزها برای کار ایمن موتور شما بسیار مهم هستند. فرسوده بودن اجزای ترمز برای ایمنی شما و دیگران به خطر می‌اندازد. به‌طور مرتب قطعات فرسوده را بررسی کنید و ترتیب تعویض آن‌ها را بدهید. بیشتر کارهای ترمز دشوار نیستند، اما برای انجام درست به مهارت و ابزار نیاز دارند. هنگام انجام تعمیرات، مشخصات سازنده را رعایت کنید و همیشه قبل از سوارشدن، تعمیر را بررسی کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =